I forbindelse med SEOday 2016 og Henrik Bondtoftes indlæg om linkbuilding, blev linkresearch tools nævnt som et godt værktøj til at finde konkurrenternes links. Med en pris på 359$ for den mindste pakke med adgang til konkurrent analyse delen, er det for langt de fleste en ret høj pris at betale – specielt taget i betragtning af, at du skal opgradere til pakken der koster 499$ for at få alle deres link data sources med.
I dette indlæg vil jeg vise dig hvordan du kan gøre det samme for 39€ om måneden.
Det værktøj vi skal have fat i til denne guide, er majestics godt gemte “Clique hunter”. Det kan nemlig hurtigt og effektivt finde frem til de links dine konkurrenter har til fælles og som du selv hurtigt kan gå ud og skaffe.
Start med at gå ind på Majestic.com. Hvis du ikke allerede har et abonnement, så skal du selvfølgelig købe et. Den billigste version koster 39€ om måneden, hvis du vel og mærke køber det for 3 måneder af gangen. Hvis du blot vil teste det af, kan du købe en måneds adgang til 55€.
Når du har købt adgang skal du gå op i toppen af menuen og klikke på den knap hvor der står “tools”. Derefter går du ind under punktet “compare” og til sidst klikker du på “clique hunter”.
Den næste skærm der møder dig, er denne:
Her kan du indsætte op til 10 domæner, hvor du gerne vil finde ligheder i mellem linkprofiler.
Find 9 konkurrenter som ranker godt på et søgeord du vil gå efter og smid dem ind her. Sørg for at vælge den rette version af URL’en som du ser den ude i google, da Majestic således finder flest links. Her et screenshot af hvad jeg mener:
Når du har sat dine konkurrenters domæner ind og dit eget(som vist ovenover), skal du sjovt nok klikke på “hunt”. Husk at sætte dit domæne til sidst, da det giver et bedre overblik. Den næste skærm du får frem ser således ud:
Her får du hele overblikket over hvilke links dig og dine konkurrenter har tilfælles. . Hvis du som mig ikke er til visuelle repræsentationer, så kan du slå dette fra ved at klikke på “hide”. Yes yes – big surprise cpt obvious. 😀
Så er det bare med at komme i gang. Der er to metoder at gøre dette på. Den ene er at downloade en csv af dataene(det kan du gøre i bunden af siden), men her får du kun et udtræk af hoved domænerne og kan således ikke så i hvilken sammenhæng linksne optræder i.
Jeg synes dog det er meget rarere at bruge selve interfacet, hvor du kan se hvor linksne kommer fra på det pågældende domæne. Det giver meget hurtigere end indikation af om det er et link der nemt at få eller ej.
Her kan du se et eksempel på hvordan det ser ud:
Sørg for at have et excel eller andet klar til at kopiere de links over som du gerne vil have. Hvis nichen og konkurrencen er stor nok, kan du ofte komme ud med en liste på over 50 links der ville være værd at gå efter. Mere end rigeligt til at få en hjemmeside startet godt op eller supplere den eksisterende linkprofil på en allerede etableret side.
NB: Det skal dog lige siges at Majestic som crawler jo selvfølgelig ikke er perfekt og du kan således godt komme ud for at den side du arbejder med har et link fra den pågældende side. Husker du at tracke din linkbuilding? 🙂
Det var en hurtig gennemgang af hvordan du kan bruge Majestic til at finde dine konkurrenters links. Jeg håber det var brugbart og hvis du har nogen spørgsmål vedrørende denne taktik, så smid en kommentar nedenunder.
Skrevet af:
Marie Nielsen – iboom.dk
DLPadmin skriver
Kunne godt se du var lidt presset under indlægget! Og ja, det var mig der nævnte det. Jeg anbefaler det til højre og venstre hvor jeg kan, da det er et skide godt værktøj! Jeg kan dog se at Ahrefs nu også har fået et lignende værktøj, hvilket nok gør at jeg nok kan undvære Majestic 🙂
Har ikke selv prøvet linkresearch tools, men som du siger er det sikkert rigtig godt hvis man arbejder med mange sider!
Hvilke andre tools bruger du ? 13 lyder godt nok af mange! Måske en idé til et blogindlæg? 🙂